Pilotii forati de diametru mare constituie practic niste coloane circulare realizate din beton armat si sunt construiti in pamant prin tehnica betonarii unor gauri forate. Ei pot indeplini roluri diferite intr-o constructie si de aceea se inscriu in categoriile: piloti forati secanti, tangenti sau independenti. In general sunt utilizati in diverse aplicatii cu scopul asigurarea transmiterii incarcarilor masive ale structurii in adancime. Totodata, pot servi si drept sistem de sprijinire pentru excavatii adanci cu taluz vertical. Pentru impermeabilitate, se utilizeaza piloti secanti.
Pentru peretii construiti cu ajutorul pilotilor secanti, se poate avea in vedere armarea tuturor pilotilor, mai ales daca peretii sunt supusi unor incarcari grele, determinand o rezistenta mare. Pentru peretii care nu sunt supusi unor solicitari foarte mari de incarcare, adesea se recurge la armarea pilotilor secundari.
Pilotii forati pot fi fabricati dintr-un material special rezultat al amestecului intre noroi bentonitic si ciment (asigura doar etanseitatea), precum si din beton simplu, cu rezistenta sporita. In cazul peretilor alcatuiti din piloti secanti, se obtine o mai slaba etanseitate, comparativ cu peretii mulati.
Pentru construirea pilotilor forati, o importanta deosebita o detin caracteristicile solului, diametrul si adancimea. Cele mai frecvent utilizate metode de constructie se refera la forarea pilotilor sub protectie de noroi bentonitic sau de piloti in tubaj de protectie. Societatea noastra asigura clientilor interesati studii hidorgeologice pentru proiecte de foraj si fundatii speciale: piloti forati, piloti executati cu tubulatura recuperabila, piloti forati cu noroi bentonitic, sprijiniri berlineze piloti CFA etc.
Avantajele executarii de piloti forati cu noroi bentonitic au legatura cu cresterea productivitatii. In plus, aceasta metoda asigura executia la mare adancime a pilotilor cu diametru mare. Forajul se efectueaza cu ajutorul de cupe ori snecuri adaptate caracteristicilor solului. Stabilitatea forajului este pastrata de noroiul bentonitic, care are rol in a preveni evenimente nedorite precum surparea laterala a gaurii sau infiltratii provenind din apa subterane.
La finalizarea forajului, trebuie efectuata o operatiune de denisipare a noroiul bentonitic. In continuare, mai este necesara si instalarea carcasei de armatura si betonarea pilotilor de jos in sus, prin intermediul metodei contractor.